100kgpappa skrev 2017-06-09 16:59:07 följande:
Då har ju du en ovanligt sund och korrekt syn på begreppet rasism, men de flesta gör inga sådan analyser om uppsåt, tankar bakom osv, utan dömer direkt sådana åsikter rasistiska.
Med bubbla menar jag att du verkar ha en ganska naiv syn på hur begreppet rasism brukas i Sverige idag.
Att ha synpunkter på förd invandringspolitik räcker för att folk ska anmäla kolleger på jobbet för att få dem avskedade, osv.
Svenne är starkt nedsättande ord som används företrädesvis av invandrare om svenskar, full jämförbart med blatte/babbe
Jag tycker det är ett mycket märkligt domslut att en 30-årig man kan kalla en 16-år tjej för "jävla svennehora", när hans sexuella närmanden inte mottogs positivt, och när hon då svara "negerjälvel" så döms hon till 5000 kr i böter.
Jävla svennehora är alltså helt ok att kalla tjejer enligt rättssystemet...
På vilket sätt har en svensk person som bor i ett område med 95% invandrare övertaget och högre status?
Nej, min syn är inte naiv utan de flesta har en ganska god bild av vad det är som gäller. Att de som inte har det syns och hörs mer gör att de verkar fler.
Ingen blir avskedad utan en ordentlig process. Det skulle stå arbetsgivaren alldeles för dyrt om någon skulle processa tillbaka och vinna.
Jag uttalar mig aldrig om specifika fall utan mer på fötterna och är väldigt skeptisk till andrahandsinformation. Jag har kollat upp tillräckligt många påståenden för att veta att det ofta finns mer att ta hänsyn till än vad först presenterats. Men om så är fallet är det förstås fel.
Jag skulle inte reagera om någon kallade mig för "svenne". Likställer det med svensk, eventuellt av den lite präktigare tråkiga typen med typ husvagn,
också kallad Svensson, och jag är definitivt mindre vild nu än vad jag var förr :)
Promoe tolkar "svenne" i Svennebanan:
">
Men det pågår en betydelseförskjutning så om några år har du kanske rätt.
Invandrare som grupp har en lägre status i samhället. Annars skulle väl inga invandrare byta namn för att förbättra sina chanser på arbetsmarknaden.